موسسه سینمایی فیلمسازان گروه هفت | ||
مبحثی دیگر در خصوص فیلمنامه
درس اول ابتدا باید بدانیم که فیلمنامه چیست؟و از چه قسمتهایی تشکیل شده است؟ درس دوم ساختار فیلمنامه،نقاط عطف(گره ها)،موقعیت نمایشی و درام
در روش فیلمنامه نویسی سید فیلد،فیلمنامه مانند صحنه تاتر به ? پرده تقسیم می شود. این ? پرده با ? نقطه عطف از هم جدا میگردند.که نقاط عطف اول ودوم نامیده می شوند. پرده اول:آغاز ، پرده دوم:تقابل یا کشمکش و پرده سوم:گره گشایی نام دارند. پس ساختار یک فیلمنامه به شکل زیر است: پرده اول:آغاز×نقطه عطف اول×پرده دوم:تقابل×نقطه عطف دوم×پرده سوم:گره گشایی در مورد مشخصات هر پرده در جلسه بعد صحبت میکنم. ولی نقطه عطف یا گره چیست؟ در مورد نقطه عطف توضیحات مختلفی داده شده است. نقطه عطف ماجرا یا جریانی است که داستان را وارد مسیری تازه میکند یا سرنوشت قهرمان داستان را عوض میکند. به بیان دیگر نقطه عطف تغییر جهت نسبت به فرض قبلی داستان وراهی است که داستان قبل از آن می رفت. البته نقطه عطف همیشه حادثه ای قابل مشاهده نیست وممکن است تغییری درونی و ذهنی باشد.یعنی یا دنیای ذهنی قبل از نقطه عطف به بعد از آن عوض میشود یا دنیای فیزیکی. نکته مهم در مورد نقطه عطف این است که نقطه عطف نباید یک تصادف یا حادثه بی منطق وبدون برنامه ریزی باشد.بلکه باید از اول داستان برای بوجود آمدن آن برنامه ریزی شده باشد. وبه بیان دیگر باید از دل داستان یا شخصیت اصلی بوجود آمده باشد. مثال:نقطه عطف در فیلم آژانس شیشه ای،گروگان گیری افراد داخل آژانس میباشد.و یا در شوکران ،آشنایی مهندس با خانم پرستار میباشد. بعضی معتقدند که داستان اصلی بین دونقطه عطف اول و دوم میباشد.یعنی پرده دوم یا تقابل. البته اساتید فن نقطه عطف دیگری را در وسط پرده دوم در نظر میگیرند که به آن نقطه عطف میانی می گویند.و در تعریف آن ذکر میکنند که نقطه میانی نقطه است که شخصیت نمی تواند به قبل از آن برگردد یعنی نقطه بی بازگشت. که مثال آن در فیلم شوکران بارداری خانم پرستار می باشد. البته نکته در مورد نقطه عطف فراوان است ودر آینده ذکر خواهد شد. موقعیت نمایشی:در ابتدای داستان تماشاگر باید بفهمد که فیلم درباره چیست ودرباره کیست. در فیلمها به این قسمت موقعیت نمایشیمیگویند.به بیان دیگر موقعیت نمایشی قسمت ابتدایی پرده اول فیلم است،که به معرفی شخصیتها وموقعیتها میپردازد.که حدودا ?? دقیقه طول میکشد.البته در بعضی فیلمها بسیار کوتاه است ،مانند تیتراژ فیلم فراری. موقعیت نمایشی یکی از مهمترین قسمتهای فیلم ومهمترین کارهای فیلمنامه نویس و کارگردان میباشد. زیرا عامل جذب تماشاگر و نشاندن او بر روی صندلی و وادار کردنش به دنبال کردن فیلم میباشد. به همین علت باید تا میتوانید در جذاب بودن وغیر عادی بودنش کوشش کنیم. مختصری در مورد درام:درام یا کشمکش که بدنه داستان را تشکیل میدهد از ورود عامل غیر معمول در داستان معمول بوجود می آید. به عبارت دیگر پس از تعیین هدف قهرمان داستان،موانعی که در سر راه او برای رسیدن به هدف بوجود می آیند(توسط فیلمنامه نویس خلق میشوند)تشکیل درام یا کشمکش را میدهند. بنابراین درام موجب می شود که قهرمان به راحتی به هدفش نرسد.
درس سوم الگوهای مختلف فیلمنامه نویسی منظور از الگوهای فیلمنامه نویسی روشها یا فرمولهایی است که شخصیتها واهداف فیلم در آن قرار میگیرند وداستان را به پیش میبرند. ?. الگوی دو عامل روبرو که تشکیل یک رابطه را میدهند که میتواند عاشقانه ویا ناشی از تنفر باشد.این الگو به صورت(A<-------->B)نمایش داده میشود.والگوی بیشتر فیلمهای عاشقانه میباشد.قابل ذکر است که تعداد این دو عامل قابل افزایش است به طوری که برای پیچیده تر کردن و جذابیت داستان از عشقهای مثلثی و مربعی استفاده میشود. ?. الگوی دیگر دارای یک شخصیت اصلی است که به علت تناقض درونی از دو سو کشیده میشود و عامل پیش برنده داستان انحراف شخصیت اصلی به این دو سو است این الگو به صورت(<----A---->)نمایش داده میشود. ?. الگوی سوم الگوی شخصیت هدفمند است که به صورت(A--------->#)نشان داده میشود و مانند الگوی دوم یک شخصیت اصلی دارد که برای رسیدن به هدف مورد نظرش تلاش نموده وبا مشکلات مبارزه میکند.این الگو در بیشتر فیلمها به کار برده میشود ومانند الگوی اول قابلیت بست به یک گروه چند نفره که هدف واحدی را دنبال میکنند نیز دارد. ?. الگوی آخر الگوی مخمصه میباشد که در بیشتر فیلمهای فاجعه ای پرخرج آمریکایی به کار میرود و به این صورت میباشد که نیرویی قوی وضعیت پایدار فعلی را خراب میکند وفرد یا افراد سعی میکنند علاوه بر حفظ جان خود وضعیت ناپایدار ایجادشده را به حالت سابق یا کمی پایدارتر از اکنون برگردانند.قابل توجه است که نیروی ایجاد شده میتواند درونی مثلا بیماری ویا بیرونی مثلا زلزله وآتشفشان باشد. امروزه برای پیچیده تر کردن داستان از ترکیب الگوهای مختلف استفاده میشود ولی همیشه یکی از الگوها الکوی اصلی وپیش برنده داستان میباشد. برچسبها: [ دوشنبه 87/4/3 ] [ 5:29 عصر ] [ روابط عمومی ]
|
||
[ طراحی : پرشین اسکین ] [ Weblog Themes By : Persian Skin ] |